Met de nieuwe wijzigingen in de Werkkostenregeling (WKR) per 2024 krijgen Utrechtse bedrijven te maken met beperktere mogelijkheden om belastingvrije vergoedingen en extra’s aan werknemers te bieden. Deze veranderingen treffen zowel de vrije ruimte (het bedrag dat belastingvrij kan worden vergoed) als de voorwaarden voor specifieke vergoedingen, zoals thuiswerk- en mobiliteitskosten. Voor de Utrechtse arbeidsmarkt, waarin secundaire arbeidsvoorwaarden en flexibiliteit vaak een grote rol spelen, is deze herziening van de WKR bijzonder relevant. Wil je jezelf hier niet mee bezig houden, zorg dan voor een stukje belastingadvies.
Wat is de Werkkostenregeling (WKR)?
De WKR stelt bedrijven in staat om bepaalde voordelen en vergoedingen belastingvrij aan werknemers te bieden. Binnen een vrije ruimte, een percentage van de totale loonsom, kunnen bedrijven onbelast bijdragen aan bijvoorbeeld reiskosten, werkkleding en thuiswerkvergoedingen. Zodra deze vrije ruimte wordt overschreden, geldt er een eindheffing van 80%. Voor Utrechtse bedrijven in sectoren als technologie en dienstverlening, die actief flexibele werkopties en aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden aanbieden, is de WKR een cruciaal instrument om concurrerend te blijven.
Wat verandert er in 2024 aan de WKR?
De voornaamste verandering in 2024 is de verlaging van de vrije ruimte voor bedrijven met een hogere totale loonsom. Voor de eerste €400.000 van de loonsom geldt een bepaald percentage aan vrije ruimte. Alles daarboven krijgt een lager percentage toegewezen. Dit betekent dat grotere Utrechtse bedrijven minder belastingvrije ruimte hebben om secundaire arbeidsvoorwaarden te bieden. Ook komen er strengere regels voor bepaalde vergoedingen, zoals thuiswerk- en apparatuurvergoedingen. Waar deze kosten nu vaak binnen de vrije ruimte vallen, kunnen zij vanaf 2024 worden beperkt, wat direct invloed heeft op Utrechtse bedrijven die het hybride werken ondersteunen.
Gevolgen van de wijzigingen voor Utrechtse bedrijven en werknemers
De veranderingen dwingen bedrijven om kritisch naar hun vergoedingsstructuur te kijken. Voor kleinere bedrijven met een loonsom onder de €400.000 blijven de mogelijkheden grotendeels hetzelfde, maar middelgrote en grote Utrechtse bedrijven zullen de belastingvrije extra’s wellicht moeten terugschroeven. Dit kan zorgen voor minder financiële ruimte voor voordelen die Utrechtse werknemers juist gewend zijn, zoals thuiswerk-vergoedingen of fitnessabonnementen.
Voor de Utrechtse arbeidsmarkt, waar flexibele werkvormen en secundaire arbeidsvoorwaarden belangrijk zijn, kan deze verandering een impact hebben op de aantrekkelijkheid van werkgevers. Werknemers die rekenen op belastingvrije extra’s kunnen nu te maken krijgen met een beperktere vergoeding of een aanpassing in hun arbeidsvoorwaarden.
Voorbereiding op de wijzigingen
Utrechtse bedrijven kunnen deze nieuwe situatie het hoofd bieden door strategischer om te gaan met de vrije ruimte. Het optimaliseren van onbelaste vergoedingen en het vinden van alternatieven voor dure extra’s zijn mogelijk manieren om aantrekkelijk te blijven voor werknemers.
Zo blijven bedrijven ook na de WKR-wijzigingen concurrerend, terwijl werknemers profiteren van een flexibel en aantrekkelijk pakket aan arbeidsvoorwaarden, afgestemd op hun wensen in een veranderende arbeidsmarkt. Weet je niet precies hoe dit werkt? Dan kan in deze interessant zijn om een belastingadviseur Utrecht in handen te nemen.